Pages

13 powodów - Jay Asher



Clay to zwykły nastolatek, który tak naprawdę niczym specjalnym się nie wyróżnia - jest po prostu typem miłego chłopca z przedmieścia. Jego życie przestaje być jednak normalne w momencie, kiedy pewnego dnia znajduje na wycieraczce zaadresowane do niego pudełko po butach pełne kaset magnetofonowych. Pierwszą jego myślą jest, że ktoś postanowił mu zrobić niespodziankę. Niestety prawda jest zupełnie inna i mrozi krew w żyłach, bowiem na kasetach znajdują się nagrania przygotowane przez dziewczynę, która niedawno popełniła samobójstwo. Już na samym początku Hannah informuje, że jeżeli odsłuchuje się właśnie tę kasetę, to jest się jednym z trzynastu powodów, które doprowadziły do jej śmierci...

Kilka lat temu miałam już okazję zapoznać się z powieścią „13 powodów” i zrobiła na mnie wtedy spore wrażenie (więcej można znaleźć tutaj). Ostatnimi czasy zrobiło się głośno o serialu, który powstał na jej podstawie i kiedy otrzymałam możliwość przypomnienia sobie treści książki, z chęcią z niej skorzystałam. Czy moje wrażenia zmieniły się od ostatniego razu?

Sięgając ponownie po „13 powodów” pamiętałam ogólne wrażenie po pierwszym jej przeczytaniu, ogólny zarys fabuły oraz kilka bardziej szczegółowych wątków. Zdziwiłam się jednak, jak szybko i łatwo udało się zostać ponownie wciągniętą przez tę powieść. Tak jak główny bohater po prostu nie mogłam się oderwać od historii Hannah i czekałam na chwilę, kiedy dowiem się jak to wszystko się skończy. Owszem, może i styl autora nie jest wybitny, pewne wydarzenia są nieco naciągane, a podejście do świata głównej bohaterki co najmniej dziwne, jednak nie da się odmówić Asherowi, że jego powieść wciąga i zmusza do przemyśleń. Pewne jest to, że nie da się koło niej przejść obojętnie. Postawcie się na miejscu głównego bohatera – żyjecie z dnia na dzień, nikomu nie robicie krzywdy, aż tu pewnego dnia otrzymujecie kasetę od zmarłego znajomego i dowiadujecie się, że nieświadomie staliście się powodem, przez który się zabił. Podejrzewam, że zmieniłoby to życie już na zawsze. Clay posiada jednak jeszcze jeden problem – wbrew temu, co wydawało się dziewczynie, nie wszystkim była obojętna. Każdy człowiek na swój sposób postrzega świat i przez całe swoje życie niejednokrotnie się myli. Hannah czuła się odrzucona, Clay po prostu bał się postawić pierwszego zdecydowanego kroku, a każde z nich miało swoje racje - w końcu każdy kij ma dwa końce. W tym przypadku jednak garść niedomówień doprowadziła do tragedii, chociaż w przypadku osoby innej niż Hannah to samo zachowanie nie miałoby aż tak wielkiego znaczenia.

Interesującym efektem zastosowanym w książce jest wykorzystanie w niej symboli, które pojawiają się na odtwarzaczach. Mam tu na myśli przyciski takie jak Play czy Pauza, których grafiki dodatkowo pozwalają odróżnić narrację Claya od odsłuchiwanych przez niego nagrań Hannah. Niestety nie jestem pewna, czy ten element został wykorzystany w poprzednim wydaniu, chociaż wydaje mi się, że bym to zapamiętała. W środku nowej wersji książki znajduje się też szesnastostronicowa wkładka z fotosami z serialu.

„13 powodów” to książka opowiadająca o wydarzeniach, które nie powinny mieć miejsca. Niejednokrotnie podczas czytania przechodziły mnie ciarki na myśl, że podobna do jednej z opisanych sytuacji mogłaby mi się przytrafić. Z pewnością nie doprowadziłoby mnie to do myśli samobójczych, ale byłoby to trudne czy nawet traumatyczne przeżycie. Niestety na świecie żyje niejedna Hannah, a my sami nie zdajemy sobie sprawy, jak czasami ogromy wpływ nieświadomie wywieramy na innych. To książka przeznaczona dla młodzieży, jednak także dorośli powinni po nią sięgnąć, mimo że może wydawać im się trochę niedojrzała czy przerysowana. Najważniejszy jest jednak jej przekaz i moim zdaniem warto się na chwilę przy nim zatrzymać i przemyśleć kilka spraw, a nawet spróbować coś zmienić. Teraz nie pozostaje mi nic innego, jak serdecznie polecić Wam powieść „13 powodów” i obejrzeć w końcu serial Briana Yorkeya.

Autor: Jay Asher
Tytuł: 13 powodów
Tytuł oryginału: Thirteen Reasons Why
Wydawnictwo: Rebis
Liczba stron: 272

Za możliwość przeczytania książki "13 powodów" dziękuję wydawnictwu Rebis :)

Podziel się

Komentarze

0 komentarze:

Prześlij komentarz